نوشته شده توسط : r.u

|دانلود کارتون Toy Story 3 با لینک مستقیم و سرعت بالا از سرور سایت|

دانلود کارتون Toy Story 3

به همراه نسخه سه بعدی



:: موضوعات مرتبط: کارتون (Cartoon) , خارجی , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود کارتون Toy Story 3 " ,
:: بازدید از این مطلب : 610
|
امتیاز مطلب : 219
|
تعداد امتیازدهندگان : 69
|
مجموع امتیاز : 69
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

|دانلود کارتون Robin Hood با لینک مستقیم و سرعت بالا از سرور سایت|

دانلود کارتون Robin Hood

 



:: موضوعات مرتبط: کارتون (Cartoon) , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود کارتون Robin Hood " ,
:: بازدید از این مطلب : 629
|
امتیاز مطلب : 209
|
تعداد امتیازدهندگان : 66
|
مجموع امتیاز : 66
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

دانلود عکس فانتزی با کیفیت HD



:: موضوعات مرتبط: عکس , عکس فانتزی , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود عکس فانتزی با کیفیت HD" ,
:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 183
|
تعداد امتیازدهندگان : 58
|
مجموع امتیاز : 58
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

|دانلود فیلم I Love You Beth Cooper با لینک مستقیم و سرعت بالا از سرور سایت|

دانلود فیلم I Love You Beth Cooper

 



:: موضوعات مرتبط: فیلم جدید (New movie) , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود فیلم I Love You Beth Cooper " ,
:: بازدید از این مطلب : 881
|
امتیاز مطلب : 186
|
تعداد امتیازدهندگان : 56
|
مجموع امتیاز : 56
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

|دانلود فیلم مایکل جکسون Michael Jackson This Is It با لینک مستقیم و سرعت بالا از سرور سایت|

دانلود فیلم مایکل جکسون Michael Jackson This Is It

 



:: موضوعات مرتبط: فیلم جدید (New movie) , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود فیلم مایکل جکسون Michael Jackson This Is It" ,
:: بازدید از این مطلب : 2024
|
امتیاز مطلب : 169
|
تعداد امتیازدهندگان : 54
|
مجموع امتیاز : 54
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

|دانلود فیلم The American با لینک مستقیم و سرعت بالا از سرور سایت|

دانلود فیلم The American

 



:: موضوعات مرتبط: فیلم جدید (New movie) , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود فیلم The American " ,
:: بازدید از این مطلب : 688
|
امتیاز مطلب : 181
|
تعداد امتیازدهندگان : 59
|
مجموع امتیاز : 59
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

|دانلود فیلم StreetDance 3D با لینک مستقیم و سرعت بالا از سرور سایت|

دانلود فیلم StreetDance 3D

 



:: موضوعات مرتبط: فیلم جدید (New movie) , ,
:: برچسب‌ها: "دانلود فیلم StreetDance 3D " ,
:: بازدید از این مطلب : 1673
|
امتیاز مطلب : 177
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

دانلود سریال لاست (گمشدگان) تمام فصل ها با لینک مستقیم LOST



:: موضوعات مرتبط: سریال جدید , ,
:: برچسب‌ها: " دانلود سریال LOST" ,
:: بازدید از این مطلب : 1404
|
امتیاز مطلب : 179
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

دانلود سریال الیاس هر پنج فصل با لینک مستقیم و کم حجم Alias




:: موضوعات مرتبط: سریال جدید , ,
:: برچسب‌ها: " دانلود سريال Alias " ,
:: بازدید از این مطلب : 654
|
امتیاز مطلب : 181
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

تمامي بيت هاي آلبوم فوق العاده زيبا و پر فروش Katy Perry با نام Teenage Dream
 



:: موضوعات مرتبط: بیت توپ TOP , ,
:: برچسب‌ها: "تمامي بيت هاي آلبوم فوق العاده زيبا و پر فروش Katy Perry با نام Teenage Dream" ,
:: بازدید از این مطلب : 601
|
امتیاز مطلب : 192
|
تعداد امتیازدهندگان : 62
|
مجموع امتیاز : 62
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

به ادامه ی مطلب هم توجه کنید !!!!



:: موضوعات مرتبط: عکس , ماشین , ,
:: برچسب‌ها: "عکس ماشین new" ,
:: بازدید از این مطلب : 648
|
امتیاز مطلب : 184
|
تعداد امتیازدهندگان : 58
|
مجموع امتیاز : 58
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

تبریها انسانهایی خوش سیما با چهره خندان و چشمانی درخشان و دوربین .به سبب خوردن سیر و پیاز.و چهره باز به سبب خوردن سبزی تنی پر مو و ابروانی کشیده داشتند آنان ریش خود را تراشیده و موی سر را نگاه می داشتند. بینی کشیده لب کلفت گونه سرخ بوده .تبریها دستمال رنگی ابریشمی برای جلوگیری از نا پاکیها به گردن می بستند .اندامشان به سبب خوردن برنج و .. پر گوشت و نرم بود و به ورزش گشتی و چوگان علاقه شدیدی داشتندو آلات موسیقی آنان هم تنبور و لله وا و ....علاقه داشتند.روستائیان مچ پیچ به دست و پا می بستند و از پارچه های یکرنگ و یکنواخت استفاده نمی کردند .زنها روسری به سرو با کلاهی در زیر روسری و با گیسوانی تاب داده از بیرون روسری. موها تا قسمت میانی  آویزان بود.گفتنی ست که زنان به همراه مردان آزادانه کار و فعالیت می کردند و از مردان غریبه روگیری نمی کردند.در سفرنامه پیتر دلاواله می گوئد ....زنان و مردان مازندران دارای چشم و ابروی سیاه و موهای مشکی هستند و زنان هیچوقت چهره خود را نمی پوشانند و از صحبت با مردان امتناعی ندارند .آنان مانند مردان در برخورد با میهمان بسیار مودب و مهربان هستند . مردم مازندران دوست دارند خانه خود را در اختیار مهمان قرار دهند و با آنان با کمال ادب رفتار می کنند من در هیچ کجا ندیده ام که مردم دهات آنقدر با تمدن و فرهنگ و آداب و رسوم زندگی کنند..زیبا ترین نقطه ای ست که تا به حال در آسیا دیده ام و مردم آن متمدن ترین و با ادب ترین مردمی هستند که در دنیا وجود داشته باشد.

 

 

بقیه در ادامه ی مطلب :



:: موضوعات مرتبط: تاریخ تپورستان , ,
:: برچسب‌ها: "تپورستان در زمان اشکانیان و ساسانیان , " ,
:: بازدید از این مطلب : 714
|
امتیاز مطلب : 191
|
تعداد امتیازدهندگان : 63
|
مجموع امتیاز : 63
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u



:: موضوعات مرتبط: عکس , عکس فانتزی , ,
:: برچسب‌ها: "عکس فانتزی" ,
:: بازدید از این مطلب : 640
|
امتیاز مطلب : 168
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 15 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u



:: موضوعات مرتبط: عکس , عکس فانتزی , ماشین , ,
:: برچسب‌ها: "ماشین" ,
:: بازدید از این مطلب : 679
|
امتیاز مطلب : 143
|
تعداد امتیازدهندگان : 46
|
مجموع امتیاز : 46
تاریخ انتشار : 15 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

بیشتر در ادامه ی مطلب :



:: بازدید از این مطلب : 612
|
امتیاز مطلب : 142
|
تعداد امتیازدهندگان : 44
|
مجموع امتیاز : 44
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

nasle ahorai

لازم به یادآوریست که ابتدا با مطالعه فصل دوم، بخش صادقانه با زرتشت را خوانده باشید.یکی از مباحثی که در دین زرتشت مورد بحث مخالفان این دین قرار گرفته،ازدواج با محارم می باشد که زرتشتیان نیز به آن انتقادات پاسخ داده اند.اینک برای تشریح و توجیه این مطلب و روشن شدن موضوع ابتدا لغت مورد بحث را معنی کرده سپس منشا و ماخذ این حکم را نشان می دهیم و به شرح عقاید مخالف و موافق می پردازیم.اینطور که عموم آن را پذیرفتند،این بوده که ازدواج با محارم اصطلاح آن در زبان اوستایی خئیتو وداثا و در زبان پهلوی خوَ یتوَدَثَه و در پارسی ختوت تلفظ شده است.لفظ خئیتو وداثای اوستایی از دو کلمه خئیتو)و(داثا ترکیب شده است.لفظ خئیتو که به معنی خویش و خود است و داثا از مصدر ود گرفته شده که به معنی ازدواج است.که میتوان ازدواج با خویش،خویشتن یا ازدواج با خود معنی کرد که با طول زمان و انتقال این معنی به پهلوی و پارسی به ازدواج با خویشاوند و خویشاوند نزدیک نسبت داد.غرض ازاین کار را پاک نگاه داشتن نسبت و نژاد و همچنین حفظ ثروت در میان خانواده دانسته اند. اما نام خیتووداثا که در اوستا کنونی برده شده خیتووداثا را زرتشتیان پیشنهاد میکند که بیشتر اینان در زمان ساسانیان مطرح شده است.حتی هیونک تسیانک چینی می گوید که ازدواج ایرانیان بسیار آشفته و پیچیده است . بنابر شواهدی که موجود است در دوران هخامنشیان نیز این عمل برای کمبوجیه آورده شده است که آن را جلوتر توضیح خواهیم داد.

 

 

 

بقیه در ادامه ی مطلب :



:: موضوعات مرتبط: سوء تعبیر از ازدواج با محارم , ,
:: بازدید از این مطلب : 843
|
امتیاز مطلب : 181
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

nasleahorai.blogfa

خلیج فارس اشتباه است.

 

 

ادامه مطلب :



:: موضوعات مرتبط: pars , ,
:: بازدید از این مطلب : 688
|
امتیاز مطلب : 163
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

nasleahorai.blogfa.com   persian   iran

رنگ در هر جامعه و فرهنگي داراي معاني خاص مدني و مذهبي بوده كه در ايران نيز به همين شكل ولي بسته به شرايط اقليمي و دوره هاي زماني اين رنگ ها معاني مقدسي مي گيرند

 

 

بقیه در ادامه مطلب:



:: موضوعات مرتبط: رنگ در تاريخ ايران , ,
:: بازدید از این مطلب : 631
|
امتیاز مطلب : 190
|
تعداد امتیازدهندگان : 59
|
مجموع امتیاز : 59
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

نسل اهورایی.بوریحان بیرونی



:: موضوعات مرتبط: ابوریحان بیرونی , زندگی نامه , ,
:: بازدید از این مطلب : 922
|
امتیاز مطلب : 183
|
تعداد امتیازدهندگان : 58
|
مجموع امتیاز : 58
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

رودکی.نسل اهورایی

رودکی.نسل اهورایی

یحیی پور حبش پور امیرک معروف به شهاب الدین یا شیخ مقتول به سال پانصدو چهل و نه هجری قمری در روستای سهرورد نزدیک زنجان متولد شد

سهروردی نامدار و احیا کننده حکمت اشراق است و از این رو او را شیخ اشراق می نامند

ابتدا وی نزد مجدالدین جیلی در مراغه به تحصیل فقه و حکمت پرداخت سپس نزد ظاهرالدین قاری در اصفهان آموزش خود را تکمیل کرد آنگاه به سیر آفاق و انفس مشغول شد و در آخر به واسطه دوستی با ملک ظاهر شاه حاکم حلب در شهر حلب اقامت گزید و در سن سی و هشت سالگی در سال پانصدو هشتاد و هفت در حبس به فتوای قشریون آن شهر خفه شد

سهروردی در موارد بسیار خلاف رای قدما گفته و از حکمت ایرانی و اصطلاحات زرتشتی استفاده کرده است

شهاب الدین سهروردی دارای تالیفات متعددی به عربی و فارسی است و مهمترین آنها منطق التلویحات حکمت اشراق رساله عشق آواز پر جبرئیل صفیر سیمرغ عقل سرخ پرتو نور روزی با جماعت صوفی

فلسفه شیخ تاثیر عقاید حکمای یونان و حکمای قدیم ایران و اصول دین زرتشت در آن به خوبی نمایان است

سهروردی می فرماید: بیشتر نظرات من فقط زاده فکر نیست بلکه بر اثر ریاضت و راهنمایی ذوق حاصل شده پس چون از راه برهان به دست نیامده و از راه عیان حاصل شده به تشکیک مشککی از میان نمی رود........راجع بهش فکر کن !

طریق من طریقی ست که همه سالکان راه حق و امام حکمه افلاطون پیش گرفته و به یاری ذوق به حل بسیاری از مشکلات توفیق یافته اند

سهروردی وجود را امری اعتباری و عقلی می داند و ماهیت را که اصل است و همه عالم از آن تشکیل یافته چهار قسم ذکر کرده:

نوراست یا ظلمت، و هر یک از این دو جوهر است یا عرض. اما نورجوهری شامل نفوس و عقول است و مراتبی دارد که بالاترین انها نورالا نوار است که آنرا به نام نور مقدس ، نور اعلی ، نور اعظم و نور محیط خوانده است و این همان نور بی پایان است که در اوستا به آن اشاره رفته و آن را اهورامزدا نامیده اند.

سهروردی معتقد است که نورالانوار مبدا کل و خالق عالم است و از آن فقط یک نور مجرد مستقیما پدید امده که آن نور اقرب یا نور عظیم بهمن است و ....سهروردی نور عرضی را روشنی های محسوس چون آفتاب و ستارگان و آتش می داند و ظلمت جوهری را اجسام که قابل اشاره و محل اعراضند را برزخ نام نهاده است

زرتشت فرمود: بهشت و جهنم در این دنیاست و با اعمالتان آن را می سازید

در ضمن جاداره توضیح دیگری بدهیم که رودکی یک نوازنده و خواننده خوبی نیز بوده.در آینده راجب عقیده  او بیشتر می نویسیم



:: موضوعات مرتبط: زندگی نامه , ,
:: بازدید از این مطلب : 705
|
امتیاز مطلب : 158
|
تعداد امتیازدهندگان : 51
|
مجموع امتیاز : 51
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

زرتشت در ابتدای رسالتش و برای تبلیغ آن انجمن مغان را تشکیل می دهد تا برای کسترش تعلیماتش یارایش باشند اما می بینیم که به یک سازمان بزرگ انگیزاسیون و کاملا مرتجع تبدیل میشود که فرسنگ ها از منش و اعتبار زرتشت به دور است.متاسفانه مغ ها به اندازه ای مضمون سخنان پیام آور را طبق منافع طبقاتی خویش موزون می کنند که فن کلام و دفاع از دین بهی را از دست می دهند.سرگرم شدن در امور مادیات و چالش های سیاسی،توجه آنان را به یگانه پرستی و اخلاق کم رنگتر کرد تا جایی که هیچ گاه به طور جدی نتوانست برچسب وارداتی دوگانه پرستی یا ثنویت را ازاین آیین بزدایند.یگانه پرستی ساده و بی آلایش منطبق بر گاتها در عصر هخامنشیان توسط جانشینان زرتشت به انحراف کشیده شد.آنها رفته رفته مراسم ادیان پیشین خود را در این مسلک وارد کردند.ازجمله قربانی کردن حیوانات و ورد خوانی و ازدواج با محارم و...همچنین انگره مینو را از عقاید عهد جاهلیت خویش برداشتند و به دین مزدیسنا منتقل کردند و برای مزدا دستیارانی قرار دادند.پس مسلما برای اینطرف مخاصمه نیز(اهریمن) هم پیاله هایی گماشتند آنان همچنین سپنتا مینو را درکنار نقش اهورامزدا در نظر گرفتند و آرام آرام فرضیه ی اشتباه دو خدایی را درذهن مردم عامی بوجود آوردند.اینها نیروهایی بوده که زیر دست خداوند بودند اما ایشان به کژروی از دستورات زرتشت پرداختند.در مجموع عواملی منحرف کننده دین مزدایی را می توان اینگونه خلاصه کرد:         

بقیه در ادمه مطلب :



:: موضوعات مرتبط: کژروی در دین زرتشت , ,
:: بازدید از این مطلب : 800
|
امتیاز مطلب : 161
|
تعداد امتیازدهندگان : 53
|
مجموع امتیاز : 53
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

بدترین  پاداش یک استاد، این است که شاگردانش ،تا ابد در حال شاگردی وی باقی بمانند.زرتشت

از ساده لوحان مقدس بر حذر باش!  زیرا تنها آن چیزهایی را مقدس می شمارند که ساده باشد، آنها از بازی با آتش لذت می برند، به خصوص هنگامی که آن آتش برای سوختن مخالفین به پا شده باشد.

برحذر باشید که مبادا نادان ها  دنیا  را در سیطره قدرت خویش بگیرند، و دانایی جرم تلقی شود. زرتشت

·         بهترین راه پرورش روان ،اندیشیدن در خاموشیست. 

·         ای اهورا ما آن شادمانی را می خواهیم که یک عاشق به معشوق می دهد.

·         اگر می خواهی با خداوند یکی شوی نگاهت را به پیرامونت بیندازو به اندرونت بنگر.

·         نیکی و بدی وجود خارجی ندارد.هرچه هست دراندیشه مردم و نتیجه واکنش فطرت آدمی به حوادث است.

·         شیدایی زلال، شایسته کسی است که خواستار بهاران مشترک است.

·         تنهایی، می تواند قابله ی زادن اندیشه ای بزرگ باشد.

·         تنهایی، مدرسه و مکتبیست که همه انسانهای بزرگ در آن تحصیل کرده اند.

·         انسانی که به خود احترام گذاشت به خالق خویش احترام گذاشته است.

·         هرکه میخواهد پرواز کند باید ابتدا ایستادن ، راه رفتن ، دویدن ، صعود کردن و رقصیدن را یادگیرد.

·         رفتار هر کسی چه خوب و چه بد سرانجام به خود او باز می گردد.

·         خدای ما ایرانیان، اهورا مزدای بزرگ و مهربان؛ بخشایشگر و پر جوشش است و از کسی که می بخشد نباید ترسید .از تنها چیزی که باید ترسید همان ترس است.

·         انسان از گاه زاد تا مردن می باید پیوسته در راه رسایی خویش بکوشد.

·         تقوای واقعی در قلب نهفته است.

·         جایی می توانی به تنهایی ات اعتماد کنی که پندار نیک (هومت) در آنجا خانه دارد.

·         بهتر است که انسان چیزی نداند تا بسیاری از چیزها را نیمه بداند.

·         کاری که به خرد انجام گیرد به پشیمانی نمی انجامد و خرد من در هر کاری راهنمای من است.

·         هر چقدر اندیشه را بپرورانیم به همان اندازه شکوفا خواهد شد.

·         من با هیچکس بر سر آیین و باوری که دارد ( حتی اگر بت پرست باشد) نمی جنگم و خون وی را نمی ریزم. چرا که خدای هر کسی همان است که خرد او به او می نمایاند.

·         پایه ی دین و آیین من کار و کوشش برای آبادی جهان است.

·         سخن راست بگو و متلاشی شو.

·         خوشبخت کسی است که خوشبختی دیگران را فراهم سازد .

·         انسان در گزینش خوب و بد زندگی اش آزاد است . هر زن و مردی بایستی بهترین گفتار را بشنوند و مسیر خویش را در زندگی برگزیند .

·         بهشت و دوزخ ما در این جهان در دستان خود ماست . نیکی پاسخ نیکی است و بدی سزای بدی . نتیجه زندگی ما حاصل اعمال ماست .

·         وظیفه هر انسان در زندگی اش کار و کوشش و آبادی و پیشرفت جهان است .

·         هر کس باید بیاندیشد که کیست ؟ از کجا آمده است و برای چه در این جهان زندگی میکند ؟

·         خداوند این جهان زیبا را برای شادی انسان در مسیر نیک آفریده است .

·         کسانی در زندگی سرافراز و آسوده خواهند زیست که در زندگی به ندای وجدان درونی خویش گوش فرا دهند و آن را ارج نهند . زیرا وجدان درونی همه انسانها آنها را به سوی کردار نیک رهنمایی میکند .

·         انسانی که گمراهی را ببیند و او را با دانش و خرد خویش راهنمایی نکند در ردیف گناهکاران است .

·         انسان به هر چه که اراده کند خواهد رسید . اندیشه آدمی سازنده زندگی اوست .

·         بهترین زندگی دو جهان برای کسانی است که نیک بیاندیشند و پارسایی را سرلوحه زندگی خویش کنند .

·         همسری که برای دخترت برگزیدی به او معرفی کن ولی انتخاب نهایی را به دست خودش بسپار .

·         ای نوعروسان و دامادان! روی سخنم با شماست. به اندرزم گوش دهید و گفتارم را به خاطر بسپارید و با غیرت، در پی زندگانی پاک مَنشی برآیید. هر یک از شما باید در کردار نیک و مهرورزی، بر دیگری پیشدستی جوید تا آن زندگانی مقدس زناشویی، با خوشی و خرّمی همراه باشد.

·         ای مردان و زنان! راه راست را دریابید و پیروی کنید. هیچ گاه گرد دروغ و خوشی های زودگذری که تباه کننده زندگی اند، نگردید؛ زیرا لذّتی که با بدنامی و گناه همراه باشد، همچون زهر کشنده ای است که با شیرینی درآمیخته و همانند خودش دوزخی است. با این گونه کارها زندگانی گیتی خود را تباه مسازید

·         پاداش رهروان نیکی، به کسی می رسد که هوا، هوس، خودخواهی و آرزوهای باطل را از خود دور ساخته، بر نفس خویش چیره گردد.کوتاهی و غفلت در این راه، پایانش جز ناله و افسوس، چیز دیگری نخواهد بود.

·         فریب خوردگانی که دست به کردار زشت می زنند، گرفتار بدبختی و نیستی خواهند شد و سرانجامشان خروش و فریاد و ناله است؛ ولی زنان و مردانی که به اندرز و راهنمایی من گوش فرا می دهند، آرامش و خوشی زندگی بهره شان خواهد بود و سختی و رنج از آنان دور خواهد گشت و به نیک نامی جاودانی خواهند رسید              یسنا، ص ۵۳، پندهای ۵ – ۸

·         ای مردم ، با گوش های باز و از روی خرد ومعرفت و با چشمهای روشن بین به این حقیقت بزرگ توجه کنید تا به چگونگی پرستش خداوند جان وخرد آگاه شوید و به بارگاه فروغ و بهشت و آرامش دست یابید. بهشتی که در درون شما و در وجدان شما برپا خواهد شد...و نسیم دل پذیرانسانیت را احساس کنید و آهنگ دلنواز حرمت را بشنوید تا به صفات کامل دست یابید و خدایی شوید.

·         راستی بهترین نیکی و خوشبختی است . خوشبختی برای کسی است که او راست باشد . . .

 

·    من طالب یک  وجب زمینم، که روی آن  باایستم و با اراده خودم زندگی کنم، برای وجدان واقعا معنوی؛کوچکی و بزرگی معنا  ندارد.            زرتشت



:: موضوعات مرتبط: سخنان زرتشت پاک , ,
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 208
|
تعداد امتیازدهندگان : 66
|
مجموع امتیاز : 66
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

nasle ahorai

بقیه در ادمه مطلب :



:: موضوعات مرتبط: خطای دو خدایی , ,
:: بازدید از این مطلب : 802
|
امتیاز مطلب : 185
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

گات‌ها از كهن‌ترين و مقدس‌ترين بخش‌هاي اوستا است كه از خود اشوزرتشت به يادگار مانده‌است. گات‌ها جمع گات و به معني سرود يا شعر و نظم است. گات در زبان پهلوي به گاس تبديل شده و به فارسي گاه گوييم كه جمع آن گاهان است. در ميان زرتشتيان ايران منظور از يشت‌گاهان همان سرودهاي گات‌ها است. در موسيقي امروزي ايران هنوز واژه گاه به معني آهنگ يا نت موسيقي باقي‌مانده، مانند آهنگ سه گاه يا چهارگاه. در زبان سانسكريت گات يا سرود را گيت گويند كه بعد به عربي جيت و جيد شده و تجويد در عربي به معني خواندن قران با آهنگ و وزن است. به‌طور كل كهن‌ترين بخش ادبيات هر قومي را سرود يا شعر يا قطعات منظوم تشكيل مي‌دهد، زيرا مردم مي‌توانند شعر و ترانه و سرود را به آساني از بركنند و به خاطر به‌سپارند. ادبيات منثور بعدها پيدا مي‌شود و آن هم پس از پيدايش خط و نوشتار است.
 

بقیه در ادامه مطلب :



:: موضوعات مرتبط: فلسفه زرتشت(دین کهن) , ,
:: بازدید از این مطلب : 646
|
امتیاز مطلب : 176
|
تعداد امتیازدهندگان : 58
|
مجموع امتیاز : 58
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

·         جنبه اخلاقی آیین زرتشت عالی تر و شگفت انگیز تر از جنبه الهی آن است. ویل دورانت

·         زرتشت نخستین کسی است که در پیکار نیکی و بدی ،اخلاق را در عبارات حکمت عقلی بیان کرد. نیچه

·         انسان، مطابق با تعلیمات زرتشت ،سرباز پیاده ی شطرنج نیست که در جنگ جهانگیر دایمی ، بدون اراده ی خود در حرکت باشد. بلکه آزادی اراده دارد. ویل دورانت

·         چیزی که در تاریخ ایران بیش از هر چیز دیگر جالب است روح معنوی ایرانیان را در زندگی اجتماعی مجسم می کند.طرز تعلیم و تربیت آنها بوده است .این تعلیمات از طفولیت در روح جوانان ایران منشا احساسات نیک گردیده و آنها را در هر کار در شاهراه راستی و ترقی سوق می داده و جامعه ی صحیح و سالمی تربیت می کرده که افراد آن در آتیه به آسانی می توانستند خدمات شایان توجه به میهن و ملت خود نمایند . آدلف راپ. ( داریوش بزرگ از این نمونه هاست)

·         پارسیان بچه های خود را به مدرسه می فرستند تا راستگویی را فرا گیرند همچنان که ما بچه هایمان را می فرستیم که خواندن و نوشتن را یاد بگیرند. گزنفون

بقیه در ادامه ی مطلب :



:: موضوعات مرتبط: صادقانه با زرتشت , ,
:: بازدید از این مطلب : 731
|
امتیاز مطلب : 183
|
تعداد امتیازدهندگان : 60
|
مجموع امتیاز : 60
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

آریوبَرزَن (در زبان یونانی Aριoβαρζάνης) نام سردار ایرانی بود که در کوههای پارس در برابر سپاه اسکندر مقدونی ایستادگی کرد و خود و سربازانش تا واپسین تن کشته شدند.نام آریوبرزن در پارسی کنونی به گونه آریابرزین هم گفته و نوشته می‌شود که به معنی ایرانی باشکوه است.

نگاره‌ای نو از آریوبرزن


 

 جای و چگونگی نبرد

نبردگاه آریوبرزن و اسکندر را در چند جای گوناگون حدس زده اند،به نظر می‌آید نبردگاه جایی در استان کهگیلویه و بویراحمد کنونی یا غرب استان فارس و یا بنا بر برخی روایت ها اطراف شهر ارجان یا آریاگان (بهبهان کنونی) باشد. به هر روی ناآشنایی اسکندر با منطقه به سود پارسیان بود ولی یک چوپان که تاریخنگاران نامش را لی‌بانی نوشته‌اند راه گذر از کوهستان را به مقدونیان نشان می‌دهد و اسکندر می‌تواند آریوبرزن و یارانش را به دام اندازد. (گفته می‌شود اسکندر پس از پایان جنگ آن اسیر را به خاطر خیانت می‌کشد). آریوبرزن با ۴۰ سوار و ۵۰۰۰ پیاده خود را بی‌پروا به سپاه مقدونی زد و شمار بسیاری از یونانیان را کشت و خود نیز تلفات بسیاری داد، ولی موفّق گردید از محاصرهٔ سپاه مقدونی بگریزد.

چون از محاصره بیرون آمد خواست تا به کمک پایتخت بشتابد و آن را پیش از رسیدن سپاه مقدونی اشغال کند. اما لشگر اسکندر که از راه جلگه به پارس رفته بودند، مانع او شدند. در این هنگام وی به مخاطرهٔ سختی افتاد، ولی راضی نشد تسلیم گردد. گفته می‌شود ایستادگی آریوبرزن یکی از چند ایستادگی انگشت شمار در برابر سپاه اسکندر بوده است.

بر پایه یادداشتهای روزانه کالیستنس مورخ رسمی اسکندر، ۱۲ اوت سال ۳۳۰ پیش از میلاد، نیروهای اسکندر مقدونی در پیشروی به سوی پرسپولیس پایتخت آن زمان ایران، در یک منطقه کوهستانی صعب العبور (دربند پارس، تکاب در کهگیلویه) با یک هنگ ارتش ایران (۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر) به فرماندهی آریو برزن رو به رو شد و از پیشروی باز ایستاد. این هنگ چندین روز مانع ادامه پیشروی ارتش ده‌ها هزار نفری اسکندر شده بود که مصر، بابل و شوش را پیشتر گرفته بود و در سه جنگ، داریوش سوم را شکست و فراری داده بود. سرانجام این هنگ با محاصره کوهها و حمله به افراد آن از ارتفاعات بالاتر از پای درآمد و فرمانده سرسخت آن نیز برخاک افتاد.

مورخ دربار اسکندر نوشته است که اگر چنین مقاومتی در نبرد گوگمل در (کردستان کنونی عراق) در برابر ما صورت گرفته بود، شکست مان قطعی بود. در گوگمل با خروج غیر منتظره داریوش سوم از صحنه، واحدهای ارتش ایران نیز که در حال پیروز شدن بر ما بودند؛ در پی او دست به عقب نشینی زدند و ما پیروز شدیم. داریوش سوم در جهت شمال شرقی ایران فرار کرده بود و آریو برزن در ارتفاعات جنوب ایران و در مسیر پرسپولیس به ایستادگی ادامه می‌داد.

نبرد سپاه آریوبرزن شگفت آور بود. آریوبرزن با شمار اندکی سوار و پیاده خود را به سپاه عظیم دشمن زد. گروهی بسیار از آنان را به خاک افکند و با اینکه بسیاری از سربازان خود را از دست داد، توانست حلقهٔ سپاه دشمن را بشکافد. او می خواست زودتر از یونانیان خود را به تخت جمشید برساند تا بتواند از آن دفاع کند. در این هنگام آن قسمت از سپاه اسکندر که در جلگه مانده بود، راه را بر او گرفت. لازم به یادآوری است که یوتاب (به معنی درخشنده و بیمانند) خواهر آریوبرزن نیز فرماندهی بخشی از سپاهیان برادر را برعهده داشت و در کوه‌ها راه را بر اسکندر بست . یوتاب همراه برادر به مقابله با سپاه اسکندر رفتند و به خاطر نبود نیروی کافی همگی به دست سپاه اسکندر کشته شدند. در کتاب اتیلا نوشتهٔ لویزدول امده که در آخرین نبرد او اسکندر که از شجاعت او خوشش آمده بود به او پیشنهاد داده بودکه تسلیم شود تا مجبور به کشتن او نشود ولی آریوبرزن گفته بود:(( شاهنشاه ایران مرا به اینجا فرستاده تا از این مکان دفاع کنم و من تا جان در بدن دارم از این مکان دفاع خواهم کرد.)) اسکندر نیز در جواب او گفته بود:((شاه تو فرار کرده .تو نیز تسلیم شو تا به پاس شجاعتت تو را فرمانروای ایران کنم.)) ولی آریو برزن جواب داده بود:((پس حالا که شاهنشاه رفته من نیز در این مکان می مانم و آنقدر مبارزه میکنم تا بمیرم))واسکندر که پایداری او را دیده بود دستور داد تا او را از راه دور و با نیزه و تیر بزنند.و آنها آنقدر با تیر و نیزه او را زدند که یک نقطهٔ سالم در بدن او باقی نماند.پس از مرگ او را درهمان محل به خاک سپردند و روی قبر او نوشتند "به یاد لئونیداس"

مقایسهٔ آریوبرزن با همتای یونانی

نبرد آریوبرزن درست ۹۰ سال پس از ایستادگی لئونیداس یکم در برابر ارتش خشایارشا در جنگ ترموپیل رخ داد که آن هم در ماه اوت بود و از این نظر این دو واقعهٔ تاریخی بسیار همانند یکدیگرند. اما تفاوت میان مقاومت لئونیداس و ایستادگی آریوبرزن در این است؛ که یونانیان در ترموپیل، در محل بر زمین افتادن لئونیداس، یک پارک و بنای یاد بود ساخته و مجسمه او را برپا داشته اند و واپسین سخنانش را بر سنگ حک کرده اند تا از او سپاسگزاری شده باشد، ولی از آریوبرزن جز چند سطر ترجمه از منابع دیگران اثری در دست نیست.از شباهت های مرگ لئو نیداس با آریوبرزن این است که هر دو در راه محافظت از یک معبر مردند و لئونیداس نیز مانند آریوبرزن حاضر به تسلیم نشدو خشایار شا دستور داده بود او را آن قدر با تیر و نیزه زدند تا از پا در آمد.و به دلیل همین شباهت در از خودگذشتگی او و آریوبرزن بود که اسکندر دستور داده بود روی قبر آریوبرزن بنویسند به "یاد لئو نیداس".



:: موضوعات مرتبط: آریو برزن , ,
:: بازدید از این مطلب : 669
|
امتیاز مطلب : 204
|
تعداد امتیازدهندگان : 66
|
مجموع امتیاز : 66
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

سورنا

سپهبد سورنا یا سورن (رستم سورن پهلو) (۵۲-۸۲ پیش از میلاد) یکی از سرداران دلیر سپاه ایران در زمان اشکانیان است.


 

 زندگی

 
مجسمه یک فرد پارتی که اعتقاد بر این است که شمایل سردار سورنا می‌باشد. این مجسمه در موزه ملی ایران موجود است.

بر پایه گفتهٔ پلوتارک [۱] «سورنا در دلیری و توانایی پیشروترین پارتی/ایرانی دوران خود بود.»

سورنا سردار دلیر پارتی معاصر اشک سیزدهم، ارد اول (قرن اول ق م.) وی از نظر نژاد و ثروت و شهرت پس از شاه رتبهٔ اول را داشت و بسبب نجابت خانوادگی در روز تاجگذاری پادشاه حق داشت که کمربند شاهی را بکمر بندد. سورنا ارد را به تخت نشانید و شهر سلوکیه را متصرف شد و اول کسی بود که بر دیوار شهر مذکور بر آمد و با دست خود اشخاصی را که مقاومت می‌کردند بزیر افکند. وی در این هنگام بیش از ۳۰ سال نداشت، بااین وجود به احتیاط و خردمندی شهره بود و بر اثر این صفات کراسوس سردار رومی را مغلوب کرد، چه نخست جسارت و تکبر کراسوس و یأسی که بر اثر بدبختیها سورنا را دست داده بود، به آسانی ویرا در دامهایی افکند که سورنا برایش گسترده بود. با وجود این ارد بجای اینکه سورنا را پاداش نیک دهد، بر او رشک برد و نابودش کرد.[۲]

سورنا (سورن پهلو) یکی از سرداران بزرگ و نامدار تاریخ در زمان اشکانیان است که سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان فرماندهی کرد و روم یها را که تا آن زمان در همه جا پیروز بودند، برای اولین بار با شکستگی سخت و تاریخی روبرو ساخت. او جوانی بود آریایی، خردمند، نیکوچهره، تنومند، دلیر، بلندبالا، با موی بلند و ظریف که پیشانیبندی به سبک ایرانیان باستان بر سر می‌بست. به دلیل محبوبیت سردار سپهبد سورنا نزد ایرانیان ، خیابانی به نام ایشان در تهران وجود دارد.

وی از خاندان سورن یکی از هفت خاندان معروف ایرانی (در زمان اشکانیان و ساسانیان) بود. سورن در زبان فارسی پهلوی به معنی نیرومند می‌باشد. (نمونه دیگر این واژه در کلمه اردیسور آناهیتا یعنی ناهید بالنده و نیرومند بکار رفته‌است)[۳]. از دیگر نام‌آوران این خاندان ویندهفرن (گندفر) است که در سده نخست میلادی استاندار سیستان بود؛ قلمرو او از هند و پنجاب تا سیستان و بلوچستان امتداد داشت. برخی پژوهشگران او را با رستم دستان قهرمان حماسی ایران یکی می‌دانند. ذکر نام رستم در منظومه پهلوی اشکانی درخت آسوریک ارتباط او را با اشکانیان نشان می‌دهد[۴].

ژول سزار (Julius)، پومیه (Pompee) و کراسوس (crassus) سه تن از سرداران و فرمانروایان بزرگ روم بودند که سرزمینهای پهناوری را که به تصرف دولت روم در آمده بود، بهطور مشترک اداره می‌کردند. آنها در سوم اکتبر سال ۵۶ پیش از میلاد در نشست لوکا (Luca) تصمیم حمله به ایران را گرفتند[۵].

کراسوس فرمانروای بخش شرقی کشور روم آن زمان یعنی شام(سوریه) بود و برای گسترش دولت روم در آسیا، سودای چیرگی برایران، دستیابی به گنجینه‌های ارزشمند ایران و سپس گرفتن هند را در سر میپروراند و سرانجام با حمله به ایران این نقشه خویش را عملی ساخت. وی فاتح جنگ بردگان و درهمکوبنده اسپارتاکوس سردار قدرتمند انقلاب بردگان بود[۶].

کراسوس (رییس دوره‌ای شورا) با سپاهی مرکب از۴۲ هزار نفر از لژیون‌های ورزیده روم که خود فرماندهی آنان رابرعهده داشت به سوی ایران روانه شد و ارد (اشک۱۳) پادشاه اشکانی، سورنا سردار نامی ایران را مامور جنگ با کراسوس و دفع یورش رومی‌ها کرد. نبرد میان دو کشور در سال ۵۳ پیش از میلاد در جلگه‌های میانرودان و در نزدیکی شهر حران یا کاره (carrhae) روی داد. در جنگ حران، سورنا با یک نقشه نظامی ماهرانه و به یاری سواران پارتی که تیراندازان چیره دستی بودند، توانست یک سوم سپاه روم را نابود و اسیر کند. کراسوس و پسرش فابیوس Fabius (پوبلیوس) دراین جنگ کشته شدند و تنها شمار اندکی از رومی‌ها موفق به فرار گردیدند.

روش نوین جنگی سورنا، شیوه جنگوگریز بود. این سردار ایرانی را پدیدآورنده جنگ پارتیزانی (جنگ به روش پارتیان) در جهان می‌دانند. ارتش او دربرگیرنده زرهپوشان اسبسوار، تیراندازان ورزیده، نیزه داران ماهر، شمشیرزنان تکاور و پیاده نظام همراه با شترهایی با بار مهمات بود[۶].

افسران رومی درباره شکستشان از ایران به سنای روم چنین گزارش دادند: سورنا فرمانده ارتش ایران در این جنگ از تاکتیک و سلاحهای تازه بهره گرفت. هر سرباز سوار ایرانی با خود مشک کوچکی از آب حمل می‌کرد و مانند ما دچار تشنگی نمی‌شد. به پیادگان با مشکهایی که بر شترها بار بود آب و مهمات می‌رساندند. سربازان ایرانی به نوبت با روش ویِِژهای از میدان بیرون رفته وبه استراحت می‌پرداختند. سواران ایران توانایی تیر اندازی از پشت سر را دارند. ایرانیان کمانهایی تازه اختراع کردهاند که با آنها توانستند پای پیادگان ما را که با سپرهای بزرگ در برابر انها و برای محافظت از سوارانمان دیوار دفاعی درست کرده بودیم به زمین بدوزند. ایرانیان دارای زوبینهای دوکی شکل بودند که با دستگاه نوینی تا فاصله دور و به صورت پیدرپی پرتاب می‌شد. شمشیرهای آنان شکننده نبود. هر واحد تنها از یک نوع سلاح استفاده می‌کرد و مانند ما خود را سنگین نمی‌کرد. سربازان ایرانی تسلیم نمی‌شدند و تا آخرین نفس باید می‌جنگیدند. این بود که ما شکست خورده، هفت لژیون را به طور کامل از دست داده و به چهار لژیون دیگر تلفات سنگین وارد آمد[۷].

جنگ حران که نخستین جنگ بین ایران و روم به شمار می‌رود، دارای اهمیت بسیار در تاریخ است زیرا رومیها پس از پیروزیهای پیدرپی برای اولین بار در جنگ شکست بزرگی خوردند و این شکست به قدرت آنان در دنیای آنروز سایه افکند و نام ایران را بار دیگر در جهان پرآوازه کرد و نام دولت پارت و شاهنشاهی اشکانی را جاودانه ساخت.

همانگونه که دولت بزرگ هخامنشی در مرزهای خود در باختر برای نخستین بار با گسترش و کشورگشایی یونان برخورد کرد و پیشرفت یونان را درشرق و آسیا متوقف گردانید، دولت جهانگیر روم نیز در پیشرفت مرزهای خود درخاور، با سد قدرتمند ایرانی روبرو شد و از آن زمان به بعد گسترش و توسعه آن دولت در آسیا، پایان پذیرفت. پس از پیروزی سورنا بر کراسوس و شکست روم از ایران، دولت مرکزی روم دچار اختلاف شدید شد. پس از این جنگ نزدیک به یک قرن، رود فرات مرز شناخته شده بین دو کشور گردید و مناطق ارمنستان، ترکیه، سوریه، عراق تبدیل به استانهایی از ایران گردیدند. رومیها برای جلوگیری از شکستهای آینده و به پیروی از ایرانیان ناچار شدند به وجود سواره نظام درسپاه خود توجه بیشتری بنمایند[۷].

بد نیست یادآوری شود که سورنا پس از شاه مقام اول کشور را داشت؛ وی ارد را به تخت سلطلنت نشانید و به سبب نجابت خانوادگی در روز تاجگذاری شاهنشاه ایران کمربند شاهی را به کمر پادشاه بست. او به هنگام گرفتن شهر سلوکیه نخستین کسی بود که برفراز دیوار دژ شهر برآمد و با دست خود دشمنانی را که مقاومت می‌کردند بزیر افکند. سورنا در این هنگام بیش از ۳۰ سال نداشت.[۸]

اما شوربختانه سورنا هیچ بهره‌ای از پیروزی بزرگ خود نبرد. ارد شاهنشاه اشکانی ناجوانمردانه بجای قدردانی، سپهسالار دلاور ایرانی را به شهادت رساند؛ پس از این رویداد ناگوار ارتش ایران دچار ضعف گردید و دیگر نتوانست در خاورمیانه و شام پیشروی نماید و در برابر روم تنها به مقاومت و دفاع پرداخت.[۷]

البته تاریخ یک‌بار دیگر در زمان پادشاهی شاه‌صفی صفوی تکرار شد و امام‌قلی‌خان ارتشبد ایران در زمان شاه عباس کبیر، دریاسالار آبهای نیلگون خلیج فارس، فاتح جنگ‌های ایران و پرتغال، آزادکننده بحرین و قشم ناجوانمردانه همراه با فرزندانش به‌دست پادشاه خونریز شهید شد[۹]. شاه‌صفی (۵۲ – ۱۰۳۸ خورشیدی) پادشاهی متعصب و ستمگر بود. وی دست به کشتار ۱۲۰۰۰ تن در قزوین زد؛ شاهزادگان و خاندان سلطنتی را کشت یا کور نمود؛ دستور قتل فرماندهان ارتش را صادر کرد؛ بخش‌های گسترده‌ای از ایران از دست داد و تنها شاهی بود که سخن‌گفتن به زبان فارسی را با خشونت در دربار ایران ممنوع ساخت و ترکی را جایگزین آن ساخت. سرانجام او نیز مرگ در اثر زیاده‌روی در مصرف تریاک بود. [۱۰]

 در جنگ

سورنا در زمان پادشاهی اشک سیزدهم اُرد اول اشکانی، سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان(نبرد حران) فرماندهی کرد و رومیان را که تا آن زمان در همه جا پیروز بودند، برای اولین بار به سختی شکست داد. در این جنگ کراسوس، پسرش و بیشتر سربازانش نابود شدند که این، بزرگ‌ترین شکست رومی‌ها از ایرانیان در طول تاریخ بوده‌است.

کراسوس که قصد داشت به تقلیداز اسکندر، ایران و هند را فتح کند، از سورنا، سردار ایرانی، شکست خورد و خود و اغلب سربازانش کشته شدند.

منابع

  1. سورنا بزرگ اشکانی
  2. فرهنگ معین
  3. دکتر بهرام فره‌وشی. ایرانویچ. چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۶۵.
  4. مجله دانشکده ادبیات، سال ۱۲، شماره ۲، بهمن سرکاراتی
  5. تاریخ ایرانیان در این روز، دکتر نوشیروان کیهانی زاده
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ دکتر عبدالحسین زرین‌کوب. «اشکانیان». روزگاران (تاریخ ایران). چاپ سوم، ۱۳۸۰، ص..
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ ر.گریشمن. «اشکانیان». ایران از آغاز تا اسلام. ترجمهٔ محمد معین.
  8. دکتر محمد معین. فرهنگ معین جلد پنجم. ترجمهٔ م. انتشارات امیرکبیر،
  9. دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی. سیاست و اقتصاد در زمان صفویه.
  10. محمدعلی علوی کیا. تاریخ ایران و جهان (۲). ص ۱۳۰.
  • دانشنامه ایرانیکا
 


:: موضوعات مرتبط: سورنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 927
|
امتیاز مطلب : 193
|
تعداد امتیازدهندگان : 61
|
مجموع امتیاز : 61
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

جشنی بوده که از قبل اسلام زیاد مدرکی نیست یا اصلا بعد از اسلام بود که به صورت کاملا خرافاتب برگزار می شده تا از بلا دور باشیم .البته در یک مطلب جدا در مورد چالش های فرهنگمان نیز چیزی می گوئم اما چرا باید چهارشنبه سوری را بر پا کرد .به نظرم می توان گفت یکی از سلاح های ما در مقابل حکومت می تواند باشد و می توان این چهارشنبه سوری که همراه خرافات پیدا شده را در تاریخ آینده کشورمان تغییر دهیم به مبارزه با حکومت اهریمنی و یا...

در ضمن عید نوروز بر تمام انساندوستان مبارک .اگر اسلام کامل بود .وقتی آمد ایران و با عید ما آشنا شد یا باید از قبل خود داشته باشند و یا چیزی بهتر از آن را برایمان بیاورند .نتیجه می شود که اسلام و فرهنگ اسلامی چیز کاملی نیست که بخواهد جایگزین فرهنگ ما شود



:: موضوعات مرتبط: جشن چهارشنبه سوری , ,
:: بازدید از این مطلب : 794
|
امتیاز مطلب : 162
|
تعداد امتیازدهندگان : 52
|
مجموع امتیاز : 52
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

اسفند نام پنجمین روز هر ماه ایرانیان است که در کتاب اوستا به سپندآرمیتی خوانده می شود .سپندارمت یا سپندارمد به اعتقاد ما ایرانیان مظهر ایمان .فداکاری. اندیشه رسا فروتنی. مهر و محبت جانبازی و حامی جوانان نیک و پارساست.درمنابع های مختلف آمده که ما ایرانیان دراین که ماه و روز با یکدیگر هم نام می شده جشن ویژه ای برای زنان می گرفته اند.در واقع دختران گریبان عشق خود را برای دریافت هدیه می گرفتند وسختی هایی که تا به حال کشیده اند را با هدیه دریافت می کردند.ابوریحان بیرونی می نویسد سپاس از مادران و همسران از ویژگی های یک زن نمونه است و آمده که از بین زنان و مردان کسی که برابر آیین راستی ستایشش بهتر است - اهورامزدا از آن آگاه می باشد.دراوستا آمده که ما می ستانیم مردان و زنان نیک اندیش را که در هر کشور با وجدان نیک بر ضد بدی قیام نموده اند یا می نماید ...پس بیا ئیم بر ضد بدی قیام کنیم. روز عشاق بر ایرانیان و ایران دوستان و جهان دوستان مبارک



:: موضوعات مرتبط: جشن اسپندار روز عشق , ,
:: بازدید از این مطلب : 665
|
امتیاز مطلب : 186
|
تعداد امتیازدهندگان : 61
|
مجموع امتیاز : 61
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()
نوشته شده توسط : r.u

روز دهم بهمن ماه روز برگزاری جشن سده یا سدگ بوده واز دیرباز این جشن در ایران زمین برگزار می شود. از آنجایی که ما ایرانیان آفریدگار را فروغ بی پایان می دانستند و نیز نور و روشنایی را حاصل از تجلی اهورامزدا می دانستند و هنگام ستایش خدا رو به سوی خورشید یا آتش یا هر روشنایی دیگری می ایستادند.درخصوص نام او چنان است که تا نوروز پنجاه روز و شب است جشن سده که در دهم بهمن است درست صد روز پس از آغاز زمستان پنج ماه بوده( ما ایرانیان سال را به دو فصل تقسیم می کردیم که عبارت بود از 7 ماه تابستان و یک زمستان پنج ماه) ونام سده هم اشاره به گذشتن از صد روز از آغاز زمستان است ..

چگونگی برگزاری جشن:

ما ایرانیان شب سذک یا سدک، دود بر می انگیزیم  تا دفع مضرات شود .افروختن و شعله و نوشیدن شراب و میکساری و تفریح نمودن در گرد آتش جزء رسوم ما بوده در پایان باید مطرح شود که ما باید در شرایط سخت این رسم و رسومات خود را حفظ کنیم. همان طوری که در دوره مغول، این جشن بدست فراموشی بود.. اجدادمان از مازندران ، کردستان ،کرمان ،یزد ،سیستان بلوچستان ، لرستان ودیگر نقاط ایران وجوداین جشن ها را حفظ کردند وپرچم فرهنگمان رابتوانند به نسل آینده وطن  بدهند و حالا نوبت ماست اینطور نیست؟

از تمام کسانی که برای حفظ فرهنگ ایران دفاع کردند متشکریم و تمامی اینها جزو اسطورهای ایرانند



:: موضوعات مرتبط: جشن سذک , ,
:: بازدید از این مطلب : 734
|
امتیاز مطلب : 186
|
تعداد امتیازدهندگان : 57
|
مجموع امتیاز : 57
تاریخ انتشار : 14 شهريور 1389 | نظرات ()